طراحی دقیق و فردگرایانه‌ی درمانهای دارویی و کاهش خطر ابتلا به سرطان

8 نوامبر2016- طراحی فردگرایانه‌ی مراقبت های بهداشتی و درمانهای دارویی دیابت نوع 2 می‌تواند خطر ابتلا این افراد را به سرطان کاهش دهد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که درمانهای شخصی و مراقبت‌های پزشکی دقیق و هدفمند می‌تواند بطور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را در بیماران  مبتلا به دیابت نوع  2 کاهش دهد.

این پژوهش بر روی 1.85میلیون اتریشی که در بیمارستان حداقل برای یک بار در فاصله‌ی سالهای 2006 تا 2007 بستری شده بودند، انجام شد.

از میان این افراد، 300 هزار نفر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و در مجموع با حدود 300 ترکیب مختلف از داروهای دیابت تحت درمان بودند. بررسی‌های انجام شده شامل درمانهای مبتنی براینکرتین و مهار کننده های SGLT-2نبود زیرا این داروها در زمان  انجام مطالعه، تولید و عرضه نشده بودند.

بررسیها نشان داد داروهای محرک انسولین(سولفونیل اوره‌ها و انسولین) در مقایسه با داروهای کاهنده ی انسولین، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

داروهایی که موجب افزایش مقدار انسولین در بدن می شوند، با افزایش قابل توجه سرطان پانکراس در زنان و مردان و افزایش تعداد موارد ابتلا به سرطان کبد در مردان و لنفوم در زنان ارتباط داشتند.

استاتین‌ها که معمولاّ برای کاهش کلسترول در اختلالات متابولیک تجویز می‌شوند و متفورمین هر دو با کاهش خطر ابتلا به سرطان در مقایسه با استفاده از سایر داروها، ارتباط داشتند.

دکتر Willerاز MedUniکه در انجام این پژوهش به محققان کمک نموده است، می گوید: سرطان و دیابت دارای عوامل خطر مشترکی نظیر اضافه وزن، کشیدن سیگار، عادات تغذیه ‌ای ناصحیح، فقدان فعالیت بدنی، مقاومت به انسولین، تغییرات التهابی و هورمونی هستند و در راس همه‌ی این عوامل، کنترل ضعیف دیابت و افزایش قند خون می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

او افزود: این نتایج نشان می‌دهد بهینه سازی روشهای درمان بصورت فردگرایانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، به طور قابل توجهی کاهش دهد. در طب دقیق امروزی، با وجود طیف وسیعی از گزینه های دارویی به همراه درمانهای ترکیبی تایید شده، می تواند کاهش خطر ابتلا به سرطان را ممکن کند.

یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Internal Medicineمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/tailored-type-2-diabetes-medication-could-lower-cancer-risk-94067668.html